mandag den 21. april 2014

Tærte med laks, feta og broccoli

Tærte med laks og broccoli
Tærte med laks og broccoli
Hvis man vil efterleve, at få fisk to gange om ugen kunne denne ret være til en af dagene. Tærte med laks og broccoli er en tærte med en fuldkornsbund, der sammen med fyldet er meget saftig og smagfuld.

Portion: 4 personer

Ingredienser:

Bund:
175 g hvedemel
1 ½ spsk vand
150 g rugmel
25 g hvedemel
100 g smør, i mindre tern
Fyld:
2 stk. laksefilet, gerne let frossen skæres i mindre tern
½ broccoli i små buketter samt stokken i tynde skiver
2 dl vand
ca. ½ bæger fetatern
3 æg
2 ½ dl mælk
½ tsk. groft salt
peber
oregano
Mozzarella, revet

Fremgangsmåde:
Smuldr smør i melet. Tilsæt vand og ælt dejen sammen. Tryk den herefter ud i en smurt springform eller tærteform. Dejen skal trykkes op ad kanten på formen så den danner tærtens kant. Bunden stilles herefter tildækket i køleskabet i ca. 30 min., hvorefter den forbages i ovnen i ca. 20 min ved 200 grader.

Broccolien koges i få min. i de to dl. vand. Herefter afdryppes broccolien i en sigte. Fetaen afdryppes ligeledes. Mælk, æg og krydderi piskes sammen. Laksen skæres i mindre tern.

Fordel broccoli, ost og laks i den forbagte bund. Hæld æggeblandingen over og tærten bages midt i ovnen i ca. 45 min. Osten drysses på tærten i løbet af de sidste 10 min. af bagetiden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar