lørdag den 24. november 2012

Groft rugbrød

Groft rugbrød
Friskbagt groft rugbrød som
farfar lavede det
Rugbrød som min far og farfar lavede det.
Min farfar, Christian, lavede sin egen opskrift på rugbrød, som min far også anvendte, da han overtog bageriet.

Det er lykkes mig, at komme frem til en opskrift på et rugbrød, der næsten smager lige så godt, som det min farfar bagte i sit bageri tilbage i 60'erne.


Opskrift til 1 rugbrød

Ingredienser:

150 g af en 5-kornsblanding (man kan enten lave den selv eller få en færdigblanding)
25 g gær
20 g havsalt
4-5 dl økologisk kærnemælk
1-2 dl vand
1 spsk akaciehonning
Ca. 400 g rugmel
Ca. 100 g hvedemel
Ca. 100 g grahamsmel

Fremgangsmåde:

Sæt 5-kornsblandingen i blød i det kogende vand i ca. 1 time eller til kornene er bløde.
Gæren røres ud i kærnemælken og resten af ingredienserne tilsættes. Hold igen med rugmel, idet denne tilsættes lidt ad gangen indtil ønsket konsistens.

Rugbrødsdejen æltes godt i køkkenmaskinen og dejen kommes i rugbrødsformen, der er smurt med lidt olie.
Prik rugbrødet f.eks. med en stegegaffel så du kommer helt ned til bunden. Pensl med vand og drys efter ønske kerner/frø på toppen.

Fugt et viskestykke med vand, og dæk rugbrøddet til med dette. Rugbrøddet skal hæve et lunt sted i ca. 3 timer.

Bag brøddet i en forvarmet ovn i ca. 70 min. ved ca. 170 grader.

Opbevaring i plastikpose.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar